Ciało człowieka to skomplikowana struktura, a jej centrum dowodzenia jest mózg, który ma swoich zwiadowców, czyli m. in.: oczy uszy, nos, skórę. To w mózgu analizowane są i przetwarzane wszelkie informacje.
Przekonali się o tym uczniowie klas pierwszych, którzy wzięli udział w nietypowej lekcji. Celem zajęć było uświadomienie dzieciom roli zmysłów w poznawaniu otaczającego świata oraz rozwijanie wrażliwości wzrokowej, słuchowej, węchowej i dotykowej.
Uczniowie słuchali różnych dźwięków, rozróżniali zapachy, pobudzali swoje receptory smakowe. Ponadto mogli doświadczyć, w jaki sposób odbierają rzeczywistość osoby z różnymi dysfunkcjami. Wyzwaniem było chwytanie przedmiotów, pisanie, mając na dłoniach rękawice robocze, a także czytanie z foliową opaską na oczach.
Dzieci uczestnicząc w różnych aktywnościach, badały swoje zmysły. Wiele emocji wzbudził tajemniczy worek, dzięki któremu rozwijały zmysł dotyku, wyobraźnię przestrzenną oraz wzbogacały zasób słownictwa. Nie brakowało ścieżek sensorycznych, ćwiczeń stymulujących równowagę, rozwijających motorykę małą i dużą oraz zabaw na magicznym dywanie.
Okazuje się, że im więcej zmysłów jest równocześnie zaangażowanych, tym lepiej odbieramy różne sygnały, a nauka staje się przyjemna, ciekawa i bardziej skuteczna. Zabawy sensoryczne zmieniły dzieci w małych odkrywców. Wszyscy chętnie eksperymentowali i świetnie się bawili.